Pojawieniem się wyszukiwarek internetowych rozwiązało wielką bolączkę użytkowników Internetu, czyli kwestię dostępu do upragnionych informacji. Pojawienie się wyszukiwarek, jak Altavista czy polski Onet dało rozwiązało przynajmniej częściowo ten problem i dało impuls do działań marketingowych z wykorzystaniem wyszukiwarek. Prawdziwy przełom stanowiło wejście na ten rynek dzisiejszego gigant Google, wyszukiwarki opartej na nowym, inteligentnym algorytmie, który większą rangę nadawał linkom prowadzącym do strony niż jej zawartości. Zapoczątkowało to nowe techniki marketingu internetowego, zwanego pozycjonowaniem. Osoby prowadzące własne strony i administratorzy dużych sieciowych serwisów zauważyli szybko, że ilość wejść na ich strony jest uzależniona w dużym stopniu od pozycji na kluczowe słowa i frazy w wyszukiwarkach. Odkrycie to wywołało aktywne działania webmasterów mające na celu podniesienie pozycji administrowanej przez nich strony na liście wyników wyszukiwania w Google. Dla mniejszych i średnich firm, skuteczne pozycjonowanie oznacza ich być albo nie być w Internecie. Kampanie promocyjne polegają przede wszystkim na tworzeniu stron zaplecza, które są przeznaczone głównie dla robotów wyszukiwarek. Oznacza to pewną formę zwodzenia algorytmu, który odpowiada za prezentację tych wyników.
Tania i skuteczna kampania w wyszukiwarce

